Monday 1 October 2012

Rosul dan Nabi


Di sini, Saya nak berkongsi makna Rosul dan Nabi berdasarkan ayat-ayat Al-Quran.

Rosul-Rosul (Rosul Allah)
- Rosulullah adalah utusan Allah melalui perantaraan  malaikat (jibril) atau Allah sendiri berkata-kata dengannya, "sebelum" diwahyukan Kitab Allah kepadanya.

Contohnya, Nabi kita ,Allah utuskan malaikat kepadanya, sedangkan Nabi Musa, Allah berkata-kata dengannya.
berdasarkan quran kita dapat tahu bahawa, "setiap rosul yang diutus diwahyukan kitab"....


Nabi-Nabi
- Nabi adalah hamba Allah yang diturunkan Kitab Allah kepadanya... contohnya, Allah utuskan Musa menjadi Rosul.. setelah Allah turunkan kitab Taurat kepada Musa, maka Musa sudah berpangkat Nabi, Musa merasakan tidak mampu untuk berdakwah seorang diri dengan alasan ada masalah pertuturan, maka Musa berdoa kepada Allah supaya Harun bersamanya, Allah terima doa Nabi Musa dan diturunkan kitab Taurat kepada Musa dan Harun.
Maka, Musa dan Harun menjadi Nabi.

Musa adalah "Rosul" dan juga "Nabi"..
Harun adalah "Nabi"...
Musa dan Harun bersaudara.

Dalam Quran, kalau kita perhatikan kisah-kisah Rosul, sebelum diutuskan menjadi Rosul, sebelum diwahyukan kitab Allah kepadanya, Allah berikan Hikmah kepadanya...

Kitab-Kitab Allah
Taurat... tiada siapa yang mampu mencipta buku setanding Taurat, melainkan Allah mewahyukan Injil selepas itu untuk membenarkannya.
Injil... Tiada siapa yang mampu menciptakan yang setanding dengannya, melainkan Allah mewahyukan Quran untuk membenarkannya.
Kumpullah seluruh manusia dan jin untuk ciptakan setanding Quran, tiada siapa yang mampu menciptakannya, yakinlah, bahawa Kalam Allah tidak boleh ditandingi oleh sesiapa apabila Allah turunkan kepada HambaNya....

Maha Suci yang menurunkan Furqan kepada hambaNya, supaya dia memberi peringatan kepada seluruh alam. 
Ayat 1 : Surah Al-Furqan