Monday 16 April 2012

Petunjuk Atau Sesat

Bismilahirahmanirrahim.

Ya Allah, izinkanlah untuk aku berkata-kata dengan benar, dan janganlah engkau sesatkan aku dalam ibadat ku kepada Mu dan berikanlah petunjuk kepada ku dan redhai lah aku dan masukanlah aku dalam golongan orang-orang salih, tunjuklah aku "LaillahailAllah" dan tunjuklah  aku "Muhammad Rosulullah".

Bismillah...

Orang-orang yang sesat adalah orang-orang yang melampau batas, orang-orang yang melampau batas adalah orang-orang yang tidak mengikut spesifikasi yang telah ditetapkan oleh Allah dan rosulNya.

 1. Orang-orang yang menolak ayat-ayat Allah, tanda-tanda kebesaran Allah. contohnya, orang-orang dahulu yang menolak mukjizat yang diberikan Allah kepada rosul-rosulNya.
Atau Menolak tanda-tanda kebesaran Allah pada kejadian Alam dan sebagainya. contohnya, Allah berikan unta kepada nabi Salleh, tetapi unta itu disembelih oleh kaumnya dan mereka ditimpa bala oleh S.W.T.

 2. Mengambil sesuatu yang bukan dari Rosulullah S.A.W tetapi mendakwa perbuatan itu atau pesanan itu datang dari baginda S.A.W. Berdusta atas nama rosulullah S.A.W.

3. Menolak sesuatu yang datang dari Rosulullah S.A.W. 
Kalau kita hidup zaman Rosulullah S.A.W, kita hendaklah terus mengambil apa yang disampaikan kepada kita, kalau kita tidak hidup zaman Rosulullah S.A.W, kita hendaklah menentukannya sebagai sahih terlebih dahulu sebelum mengambilnya supaya tidak jatuh ke lembah dusta.


Rosulullah S.A.W berpesan, Taqwa itu seperti berjalan di atas batu... cuba ingat ketika anda pergi berkelah di jeram yang berbatu-batu, bagaimana caranya ketika anda berjalan di atas batu? sudah pasti tidak selaju berjalan diatas jalan tar.
Ketika berjalan diatas batu,sebelum kita memijak batu itu,kita kena pastikan batu itu licin atau tidak licin untuk dipijak,untuk memastikan kita tidak terjatuh.

Allahulam Bissawat.

 "Mereka tiada memberikan sesuatu contoh kepada engkau, melainkan Kami berikan pula kebenaran kepada engkau beserta keterangan yang terbaik." (25:33 Al-Quran)